راه مرحوم ایه الله حایری ادامه دارد
227 بازدید
موضوع: سایر


بسم  الله   الرحمن  الرحیم
مبانی   فقهی  و دغدغه   های  مرحوم   آیه الله   حایری  شیرازی     

حقیر  محمد  مبشری  عارف     دکترای   فقه  و اصول   سابقه  ۱۳   سال  تدریس  در   سطوح  عالی حوزه  و  دانشگاه     و ۱۳  سال   حضور   در  درس  خارج    اساتید معظم   رهبر  فرزانه  انقلاب  آیه الله  العظمی امام خامنه ای  تاکنون ۴ سال   ایه الله  العظمی  مکارم   ۶   سال    و آیات  عظام وحید  خراسانی ۵ سال  جعفر  سبحانی   ۴ سال   هاشمی  شاهرودی  یک  سال  بهجت  ۳  سال   و  محضر   استاد مرحوم  آیه  الله  حایری   شیرازی    رحمت الله   علیه   ۱۸   سال  در مباحث   علوم  انسانی  اسلامی  و فقه  الاقتصاد  و   اخلاقی  توفیق  داشتم  و  تنها اجازه   اجتهاد  و تدریس  خارج  فقه  و اصول  را  معظم   له    در   تاریخ  ۱۳ مهر  ماه  ۹۶  مکتوب  برای  حقیر  نوشتند   و  به  اهل  بیتشان    قبل از  سفر   اخر  به  مشهد   مقدس   در    دو ماه   تقریبا   قبل  از  رحلتشان  فرموده  بودند   که  حقیر   مسایل   موسسه    علوم   انسانی   ایشان  را   که  محوریت   با  قم   هست  را   در  کنار  یکی  از   علما  قم     مدیریت   کنیم  و در شیراز   و تهران  حضرات آیات  اخوان   کلانتری    و مدیریت   اجرایی مالی  شیراز  با  جناب  دکتر   ایمانیه   پیگیری شود    که  بحمد الله   با  حکم  جناب  دکتر   ایمانیه   مشغول  تنظیم   پیش  نویس   اساسنامه  هستم   
اما  اگر  بخواهم   مبانی   و دغدغه  های   علمی   و  راهبردهای  آیه الله  حایری  ره     را  بیان  کنم    در   چند  موضوع   خلاصه  میشود   یکی   بحث  فقه   تربیتی     ایشان  هست   یکی  بحث   فقه  اقتصاد   و  دیگر  بحث  مبارزه  با  شرک    و   تعلیم  آن   که  در  حوزه   علم  کلام   مطرح   میشود  اما   در  فقه تربیتی    مناط   ایشان   ورود   دقیق   در  آیات   و   روایات   بوده  است   ایشان  در  تربیت   قائل   به   حفظ  کرامت    انسانیست  و   عزت  دادن    و    معتقد است   با  مفهوم  گیری   از  آیات   و روایت    در  تربیت   چند  رکن  باید   رعایت  شود  
اولا   مومن   در  برابر    استخفاف   قیام  میکند 
ثانیا    اگر فردی، با  استخفاف ،فردی  را  مطیع  خود   کند   و  او   اطاعت  را   پذیرفت   او   به  تعبیر  قران  کریم   فاسق  هست  انهم کانوا قوما فاسقین.
ثالثا.  در   روش تربیت ،تمام  تلاش  باید بر محور خود  شناسی   باشد،  چرا  که   طبق  روایات  حجه  باطنه  عقل  است    و به   تعبیر  ایشان  میتوان   گفت  اشهد ان  عقل   حجه الله   چرا  که  ملاک  اصلی  شارع   در پذیرش   اعمال  حتی  نماز  و  روزه  عقل  است  که   طبق  روایات  صحیحه   کیف  عقله    ملاک   پذیرش  صلات و  صوم  است  و این  عقل  به  تعبیر  ایشان  جایگاهش   کلاس   اول   و  نقل    کلاس  دوم   است     و  یعلمکم  ما لم  تکونوا  تعلمون   بیانگر  پذیرش   عقلی    انچه  که  حتی  نمیتوانستیم   یاد  بگیریم    به  سبب  همین   عقل  است.
 بارها  ایشون  میفرمودند   خصوصا  اواخر  حیاتشان   که  به  منزل  ما  در  شهر  ری    تشریف  میاوردند   که  آقای  مبشری  من  دوست  دارم    تمام   کتابهای  علوم  انسانی   دانشگاه ها   را    بیاورید   و  موازی  و  معادل   آن  را     با  محوریت    اسلام    تالیف  کنید   و  دانشجویان  و دانش پژوهان  را  از  شر   علوم  انسانی   غرب    که   ترجمه ان  مبانی  را   به  خورد   دانشجویان  ما  میدهند   نجات   دهید .   و   در    اجازه  اجتهاد   و  تدریس  خارج  فقه  و اصول  و خصوصا  فقه الاقتصاد که  به  حقیر  نوشتند     فرمودند.    مجازید .    توانایی  دارید   و همیشه  بگویید   فوق کل ذی علم  علیم   تا  از  توقف  مصون باشید    همت =آنچه  باید  باشم  _آنچه   هستم      .    والسلام     محی  الدین  حایری  شیرازی    ۱۴ محرم الحرام  ۱۴۳۹
۱۳ مهر ماه   نود  شش   
    طبیعتا    این    وظیفه  ما  رو  سنگین  تر  میکنه   در  عین  حال   امیدواریم   که  ان  شا الله    پس  از   تشکیل    بنیاد  بین  المللی   علوم  انسانی  اسلامی   ایه الله  حایری  شیرازی (موسسه  احیا)اولین   اقدام   رسمی  در  احیا   علوم   انسانی    اسلامی     با  کمک  و همکاری  متخصصین   دیگر   این  دغدغه  مهم  ایشان   را    که  مورد  عنایت  رهبر  فرزانه  انقلاب   بود و هست    به  ثمر   برسانیم .
مبانی   دیگر    و بسیار  مهم   ایشان   در  فقه  اقتصاد    راهکار های  علمی  و دقیق  در  مبارزه  با   ربا     و ایجاد  تولید  اشتغال   و  اقتصاد  مقاومتیست   که  ایشان  هم  در  عمل  اقتصاد مقاومتی  و تولید و اشتغال   را  در  فارس  با  طرح  عظیم  و موفق  فلاحت  در  فراغت   با شاخصه  های  اقتصاد  مقاومتی  و آتش  به  اختیار  به فعلیت  رساندند .  متاسفانه  در  اقتصاد  در سی و نه سال  گذشته    افراد  زیادی    با  تخصص  بسیاری  که  از  غرب  داشتند  و یا در داخل   به جای  حل مشکل   بیشتر مشغول   کتاب چاپ  کردند   و مقاله   نویسی  بودند  نتوانستند  در  عمل   مساله  حذف  ربا   و  مطالبات  رهبر فرزانه  انقلاب  را   در  عمل  حل  کنند   کتاب  و  مقاله   زیاد  نوشته  شده    ولی  حل  نشد  .  مرحوم  آیه  الله  حایری ره   نظرات  بدیع  و  کاربردی   دارند  که  با  زانو  زدندر محضر  قران  و روایات    دین  خاتم   راه  حل   برون  رفت   از   ربا    واحیا  حقیقی   اقتصاد   اسلامی   در  در   حد  تلاششان   رشد  دادند  که  به  جرات  میتوان  گفت اگر مبانی  ایشان  در  فقه  مکاسب   پیگیری  شود   اخرین و کاربردی  ترین  نظر   بعد از  مرحوم  شیخ  اعظم  انصاری   و  حتی مرحوم  شهید  صدر   ره     نظر  ایشان است و  حتی    نظر  ایشان تدقیق  بیان   امام  راحل    در  مقام   امتثال   مکلفین است.   که  انشا  الله    مدلول  بیانات  استاد  را  بعد  از  طرح  بحث   مباحث  اعاظم  گذشته  در  کرسی   خارج  فقه  الاقتصاد  مطرح   کرده  و  دانش  پژوهان   در  سطوح  عالی  و خارج  حوزه  و  دانشگاه   بتوانند   از  نظرات  فقهی   آن  مرحوم   با  اعتمادی  که  به  حقیر  در   اجازه  داده  است   مطرح  شود. ان شا الله  
اما  در  خصوص  مبنای   مهم  ایشان  در   علم کلام   مناط  و استنادشان    به آیات  و روایات   در   شرک  شناسی  و تعلیم  آن  میباشد .   که  حتی  باید  این  گونه  تعلیم  را   در   کتابهای  درسی  آموزش  داده  شود    و آن  را   تبدیل   به   گفتمان   کرد   و بیان   آن  مرحوم   در   توحید    محوری  و  گفتمان   کردن  آن    در  پیامی   تبریکی که   به   سردار  سلیمانی  با  وجودی  که  در  بیمارستان  نمازی شیراز  بستری   بودند   فرستادند کاملا مشخص  است . تفاوت   بیان   ایشان  با  سایرین       در اصل  پیام   که در  سایت   معظم له     آمده  است   بدین  شرح  است.
بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خدائی که شهادت را آفرید.
بنام خدائی که پسران و دختران را تاج سر پدران نمود و خون شهدا برترین محصول مرکب دانشمندان گرداند. 
قاسم سلیمانی که جنگ نحس به نعمت امثال او، مبدل به نعمت گردید به طوری که به عنوان "لولا فلان لغلبنا" خوانده می شود و حال آنکه  مصداق بارز  «لولا  ان  من الله  علینا   بفلان   لغلبنا» است. 
رحلت پدر ایشان را تسلیت و مقام پدر مثل او شدن را تهنیت می گویم. چشم دشمنان کور که این رفتن، سبب ساخته شدن پدرانی از این دست می گردد. 
فیض روح القدس ار باز مدد فرماید
دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد
ما در بین رزمندگان کسانی را داریم که مثل او {سردار سلیمانی} هر شب و روز به دنبال شهادت در طلبند. 
خالی شدن جای او {پدر سردار سلیمانی} را تسلیت و محل جدید او را تبریک عرض می کنم.

محمد صادق (محی الدین)حائری شیرازی بیمارستان نمازی شیراز ۱۴/آبانماه ۱۳۹۶
@haerishirazi
مردم  و حتی   خیلی  عزیزان  خواص   در گفتمان  میگویند   لولا  فلان  لغلبنا    اگر   سردار  سلیمانی  نبود  شکست  میخوردیم      ایشان  معتقد است  که  این  گفتمان   به  تعبیر  آیه  ۱۰۶   در  سوره  مبارکه  یوسف   و ما یومن اکثرهم  بالله  الا  و هم مشرکون   و  تفسیر  ایه  توسط   امام  صادق  علیه  السلام    این  نوع  گفتمان   از  انواع  شرک  است   و نباید   گفت   و  ایشان  طبق   فرمایش  امام  علیه  السلام  فرمودند   اگر  خدا   به  واسطه  سردار  سلیمانی  بر  ما  منت   ننهاده   بود   در مبارزه  با  داعش  پیروز   نمیشدیم   لولا ان من الله  علینا بفلان  لغلبنا.  این  نوع  بیان   و خدا  محوری    باید  در  گفتار  هم   عیان  باشد   چرا  که  فرمان   خداوند  متعال  به  پیامبر  اعظم  هم  هست  .  انشا  الله   یکی  از  مواردی   که   به صورت   تفصیلی  در  موسسه  احیا   ایه  الله  حایری  به صورت  تفصیلی  پیگیری  خواهد شد    بحث  مهم  شرک  شناسیست    که   امام  صادق  علیه  السلام   علت  لعن کردن  بنی  امیه  را    منع  تعلیم  شرک  میدانستند    و اکثر  مردم   مشرک   بار  آمدند   و  امروز   گفتمان   شرک  را  ما در جای  جای   عالم  مشاهده  میکنیم   که  انشا الله  مفصلش  از  حوصله  این  مصاحبه   خارج  است  .و  نکته   دیگر  که  مرحوم  ایه  الله  حایری  شیرازی ره  الله   علیه   را   از  سایرین   در  تنقیح  مناط   جدا   میکند   برداشت   ایشان   از   مساله   اجرایی  و  مهم    امر  به  معروف  و  نهی  از  منکر  است  ایشان   معتقدند   شرط  اول   در  امر  به   معروف    کردن  دیگران      معروف   کردن    واجب  است     به  عبارت  دیگر   قران  نفرمود   والآمرون  بالواجب     فرمود    والآمرون  بالمعروف    چون  مقام  بحث  آمریت  هست   همین  نشان  میدهد  که   مقصود   از   لفظ  امر  ظهور  در   وجوب  دارد    منتها  بالمعروف       ایشان  معتقد  بود   وقتی  ما    واجبی  را  امر  کنیم    قبل  از  معروف   کردنش   ، در    مقام عمل      ممکن  است   امر  به  منکر  کنیم  . خب  این  مبنا  اگر   در  کتب   درسی  ما   پیاده شود   و  در  روش   امر  به  معروف  ما   کار  شود    خودش  یک  انقلاب   در  فقه  تربیتی   ماست   به  هر  حال   فقدان  ان   عزیز  از  دست  رفته   برای  ما  بسیار   سنگین  است   مطالب   و  خاطرات    بسیار  است  
امید واریم    بتوانیم    ان شا الله   در  این  مسیر  مهم  که   سالهاست جزء  مطالبات  جدی  مقام  معظم  رهبری    بوده  است    که    علوم  انسانی  باید  از  قران  گرفته  شود    بتوانیم       بر  عزت  بیشتر  این  نظام  مقدس    اسلامی     بیافزاییم  و به  تعبیر  آن  مرحوم  روزی  بیاید   که   در  دانشگاه های  عالم   در رشته  های   علوم  انسانی   اسلامی    بتوانیم    به   صورت   علمی     از  مبانی   اسلامی   دفاع  کنیم     ایشان   در   کتاب  الحدود    کتاب  القضا   کتاب  الطهاره      نظریات    بدیعی    دارند  که  انشا الله   در  فرصتهای  بعد  بیشتر  میپردازیم